Czcionka: A A A
Szukaj:
Aktualności
2009.09.10 11:18
WAZP plany na przyszłość
Jedną z form Distance Learning (DL - Nauczania na Odległość) jest tzw. m-learning, który stanowi kolejny etap rozwoju Wirtualnej Akademii Zarządzania Personelem (WAZP).

Będzie to polegało na zaprojektowaniu i uruchomieniu m-learningu właśnie, czyli na umożliwieniu dostępu do materiałów zdalnych poprzez najbardziej popularne urządzenia komunikacji mobilnej tj. telefony komórkowe i urządzenia typu PDA. Materiały edukacyjne powinny być dostępne do pobrania z E-Platformy WSZP poprzez komputer z możliwością bezpośredniego przeniesienia do poszczególnych urządzeń np. do smartphonu bądź ściągnięcia materiałów do pamięci danego urządzenia przenośnego, np. na telefon komórkowy. Materiały mogą być także dostępne w formie nagranych wykładów w formacie avi lub mpeg oraz w formie dźwiękowej (po uprzednim skompresowaniu do formatu MP3, WMA, OGG czy M4A (wtedy możliwa będzie także dystrybucja materiałów dźwiękowych na płytach audio np. do słuchania w samochodzie).

Kolejną formą, czy też odmianą DL którą zamierzamy wykorzystywać w WAZP jest edutainment. Określenie to zaczerpnięte z języka angielskiego, a właściwie z angielskiego neologizmu (zbitka wyrażeń: education i entertainment) znaczy tyle, co nauka poprzez zabawę. Samo wyrażenie funkcjonujące w kolokwialnym języku angielskiej ulicy entertaintment-education trudno jest przetłumaczyć dosłownie, stąd w niniejszym tekście będziemy posługiwali się terminem Edutainment, choć spotkać się można także z polskim terminem „rozrywkowa edukacja”.

Istotą edutainment jest dostosowanie działań zmierzających ku edukacji/kształceniu, wykorzystując formy przekazu treści nie do końca powszechnie spotykane w szkolnictwie wyższym. A wszystko, by podnieść atrakcyjność przekazywanej wiedzy, zaktywizować i zachęcić studenta/słuchacza do nauki (z reguły bez jego wiedzy, czasem nawet by przekazywana wiedzę ukryć, w celu wytworzenia w użytkowniku poczucia kreatywności i odkrycia pokładów inwencji twórczej oraz naukowej pasji).

Edutainment wykorzystuje dostępne i możliwe technicznie środki komunikacji, by z ich pomocą nawiązać i utrzymać kontakt z odbiorcami, czy też ze zdefiniowanymi grupami odbiorców. Materiały edukacyjne zawarte są w nadawanej/prezentowanej audycji, stwarzając wrażenie, iż najważniejszym elementem przekazu jest właśnie rozrywka, a nie edukacja.

Audycje, w których można zawrzeć „ukryte” materiały edukacyjne wyliczyć nie sposób. Najczęściej w celu realizacji misji edutainment wykorzystuje się: radio internetowe (słuchowiska), teleturnieje, quizy, filmy, gry, symulacje, prezentacje multimedialne, strony internetowe itp. itd.

Niektórzy twierdzą, że edutainment sprawdza się jedynie w procesie socjalizacji, wychowania i edukacji dzieci i młodzieży, jednakowoż w planach WAZP, przy odpowiednio dobranych treściach programowych do dedykowanych poszczególnym grupom studentów/słuchaczy audycjom, rozrywkowa edukacja może się znakomicie sprawdzić.




« wróć